SEO enligt mig

SEO enligt mig

För mig är sökmotoroptimering mer än bara en teknik för att placera sig högt i de naturliga sökresultaten på de stora sökmotorerna; Google, Yahoo och Bing. Jag har tröttnat på sporten som innebär att få upp en hemsida eller blogg bland topp 10 resultaten på Google med vilken sökfras som helst.  Vad menar jag?

SEO sport anonymt exempel (jag vill inte hänga ut någon):
Företaget X placerar sig högt på irrelevanta sökfraser vilket leder till att folk troligen inte klickar på länken och besöker hemsidan. Ännu värre blir det om företaget associeras med fraser som kan skada deras rykte.

För mig är det viktigt är först ta reda på vilka personer man vill nå med en hemsida samt vad man vill att de skall göra när de kommit dit.  Slutmålet med en sökoptimering skall alltid vara att den skapar mervärde. Innan du startar ditt SEO projekt tycker jag att du skall definiera företagets målgrupp(er) och renodla din profil så att den tilltalar din publik.

Först därefter kan du börja med sökordsoptimering och konkurrensanalys, skriva texter för din målgrupp samt integrera de bästa sökfraserna i texten på ett naturligt sätt. Detta är kärnpunkten i vad SEO är enligt mig.

Bra SEO exempel:
www.adventurelovers.se
Ett företag som bland annat arrangerar resor med klättring- och vandring i Himalaya och Peruanska Anderna. Placerar sig högt på många relevanta sökfraser vilket ledar till att folk faktiskt besöker hemsidan och bokar resor. Några exempel, ”klättra mera peak”, ”alpamayo”, ”klättra alpamayo”, ”mount everest syd”.

Du behöver även jobba en del med relevant inlänkning till din optimerade webbplats. Detta för att den skall etablera sig i toppen på sökmotorerna på dina viktigaste sökfraser.

Har du funderingar på att sökmotoroptimera din hemsida och behöver lära dig mer? Titta in på mina sidor med SEO tips.

Jag har arbetat i många år med SEO och digital marknadsföring dels som egenföretagare och dels på ett företag som levererar digitala marknadsföringstjänster. Jag svarar gärna på frågor och funderingar om allt som rör marknadsföring på internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar